מילון להייטקיסט המתחיל

היי, אני אלירז, בוגרת מחזור ב' של המרכז האקדמי 'שלם', כיום בצוות HR בחברת Lightricks

את המעבר להיי-טק התחלתי לקראת סוף התואר, אבל מייד נתקלתי בבעיה שמאפיינת את מי שלא מגיעה מהתחום: כותרות התפקידים השונים – חלקן מפוצצות וחסרות פרופורציה, חלקן שרשרת מילים חסרות הגיון – לא עזרו לי בכלל.

בהיותי כבר חוקרת מלומדת, צללתי בנבכי האינטרנט כדי לפענח את שפת הסתרים שהרכיבה את תיאורי המשרות שתפסו לי את העין. גיליתי שפה חדשה, שגם היא הייתה מורכבת מניבים אין-ספור. גיליתי, למשל, שאת אותה המשרה בדיוק ניתן להציג בכמה כותרות שונות ותחת מחלקות אחרות. במקביל, כותרת מסוימת יכולה בפועל להתכוון לדברים שונים עם דרישות שונות. עכשיו, כשחלק מהעבודה שלי היא גיוס עובדים למגוון תפקידים, אני יכולה גם להסביר טוב יותר מה המשמעות של כל תפקיד.

לכן, מוגש כשירות לציבור, מילון להיי-טקסיסט המתחיל. כל הגדרה תשאף לתת מעט קונטקסט ליומיום בעבודה וממשקים למשרות אחרות.

ניהול מוצר

או בשמו הפופולרי, Product Manager, הוא האדם שמחבר בין החלקים השונים של פיתוח המוצר, כולל תכנון, חיזוי, פיתוח ושיווק המוצר. לרוב, תחת מנהל המוצר ישבו מתכנתים, מעצבים, אנשי שיווק ואף אנשי תמיכה טכנית. המטרה המשותפת של כל אלו היא למקסם את רווחי החברה ולהגדיל את השפעת החברה בשוק אליו המוצר משתייך. בכל חברה, מנהל המוצר יהיה בעל תמהיל כישורים ואיכויות שונים – לרוב יהיה בבלילה רקע בהנדסה או תכנות, רקע עסקי ורקע עיצובי כדי שהמנהל יוכל להתמודד באופן מיטבי עם האתגרים העולים בצוות. עם זאת, כיום יש תארים שניים וקורסים עצמאיים שמלמדים ניהול מוצר. כמו כל קיצורי הדרך, לקפוץ ישר לתואר נוסף או קורס משלים יראה פחות טוב מאשר לצמוח מתוך החברה, מה שמאפשר ראייה רחבה ונכונה יותר של העבודה והצרכים.

תמיכה

יש סוגים שונים של תמיכה בהם ניתן להשתלב. בחברות שנותנות שירות לחברות אחרות (קרי, B2B, Business to Business), לצוותים כאלו לרוב יקראו Customer Success. במקרה כזה, צוות ה- Customer Success יספק שירות מתמשך ללקוח, שהוא חברה אחרת. בתפקיד הזה, לא רק פותרים בעיות נקודתיות אלא יוצרים קשר מתמשך עם הלקוחות.

סוג אחר של של צוות תמיכה יהיה Customer Experience או Customer Support. הסוג הזה אופייני יותר לחברות המספקות שירות למשתמשי קצה (קרי, B2C, Business to Consumer). צוותים כאלו לרוב יקבלו הודעות דרך צ'אט או תיבת מייל של תמיכה. סוג הבעיות שידרשו טיפול ישתנה בהתאם לחברה ולמוצרים שלה. למשל, תמיכה של חברת שליחויות תקבל הודעות דרך צ'אט ותספק מענה מהיר למשתמשים. מהצד השני, בקשות תמיכה באפליקציות יגיעו לתיבת מייל ומענה יכול לקחת כמה ימים נוספים.

משאבי אנוש (Human Resources)

הצוות או המחלקה שאחראים על ההון האנושי בחברה. לרוב, צוות משאבי אנוש יהיה אחראי על גיוס עובדים, פיתוח אישי ומקצועי, ותחושת סיפוק בעבודה. בחברות מסוימות כל פונקציה מתופעלת בידי אנשים ייעודיים, ובחברות אחרות כל התפקידים מבוצעים בידי אותם אנשים.

כיום, חברות רבות מאמצות מודל לפיו צוות משאבי אנוש נוטל חלק גדול יותר ביומיום של עובדים. חברות כאלו קוראים לתפקיד Human Resources Business Partner.

צוות תפעול (Operations, People Operations)

בחברות גדולות, צוות תפעול לרוב אחראי על שרשראות אספקה ושינוע התהליכים, אולם בשנים האחרונות, הכותרת הזו החלה להתייחס לתחום שונה לחלוטין. בחברות צעירות יותר בהן אין שרשרת אספקה, צוות תפעול מטפל בכל הדברים הפיזיים. הסעות, אוכל, מטבחונים ונקיון, ועוד.

בחברות מסוימות, תחום רווחת העובד שייך גם לצוות הזה. צוות רווחת העובד יהיה אחראי על מתנות והטבות (Perks), ימי כיף לעובדים וצ'ופרים ואירועים מיוחדים לחגים, ימי הולדת ועוד.

בינה עסקית (Business Intelligence)

מערכות ה-BI עוזרות לארגון להפיק מידע משמעותי מתוך מכלול נתונים שנאספים על ידו. בזכות מידע היסטורי ועכשווי, הצוות יוכל לייצר תחזיות בנוגע לפעילות העסקית ולייצר דפוסים משמעותיים לניהול של ארגון ולקבלת החלטות ניהוליות. פונקציה זו היא משמעותית וקריטית, מאחר וכיום כמעט בלתי אפשרי לנתח את כמויות המידע באופן ידני.

בתחום הבינה העסקית, עוסקים בכריית מידע (Data mining), עיבוד אנליטי מקוון (Online analytical processing,‏ OLAP), ניהול ביצועים עסקיים (Business performance management), מידוד (Benchmarking) וחיזוי אנליטי (Predictive analytics).

כדי להצליח, חשוב מאד להיות בעלי יכולת חשיבה אנליטית ולמידה מהירה. טכנית, יש כמה כלים שכדאי להכיר מקרוב: Excel, SQL, Python, Tableau, Looker וכלי ויזואליזציה נוספים.

שיווק אינטרנטי (Performance Marketing)

צוות העוסק בקידום החברה ומוצריו ברשתות השונות במטרה להגדיל את רווחי החברה. אפשר לכוון למגוון רחב של מטרות בקידום ממומן – הגדלת המודעות למותג, הורדה של אפליקציה, הרשמה לשירות ועוד. השימוש ביכולות ניתוח והסקת מסקנות הם הבסיס לתפקיד הזה.

כתיבת תוכן (Copywriting)

יש שני סוגים עיקריים של כתיבת תוכן: תוכן ארוך (Longform Copy), ומיקרו-קופי. לפעמים התפקיד דורש הכנת יומן פעילות לשנה מראש כדי להתכונן לחגים ולאירועים. מיקרו-קופי הוא קצר ונקודתי, לרוב עד שני משפטים, שאמור להיות קצר וקולע. לעומת זאת, תוכן ארוך לרוב יציע כיוון מחשבה שלם ויהווה טקסט עגול ושלם בפני עצמו.

עוזר/ת אישי/ת

במרחב העסקי, יש כמה סוגים של עוזרים אישיים. מחד, יש עוזרים אישיים שדואגים – כפי שהשם מציע – לכל הדברים האישיים. טסט לרכב, ציפיה בבית למשלוח חשוב, או סגירת הזמנות לחופשות. מאידך, יש עוזרים אישיים שדואגים לכל התחומים העיסקיים. יש חברות בהן התפקיד נקרא Productivity Enhancement. בעצם, המטרה היא לסייע למנכ"ל/ית בצורה של לקחת להם את כל מה שאפשר כדי למקסם את הזמן שלהם. להכין את כל הפגישות, להרכיב מטלות ממאות המיילים שמחכים, ולתעדף את היום של האדם העסוק ביותר בחברה.

קשרי ממשל

בחברות מסוימות, קיים צורך לשמור על קשר רציף וחיובי עם גורמים מהממשלה או הקהילה. לרוב, אלו יהיו חברות ששואפות להכניס שינויים לחוק, לרגולציה או לנורמה.

וזהו, חברים. אם צלחתם את הרשימה הראשונית והחלקית שלי פה, אולי עתידכם עוד ינוע לכיוון העסקי. כיף פה, אני ממליצה. ולמי שרוצה באמת – בלייטריקס עוד מחפשים כל מיני אנשים טובים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *