אמנות ניתוח המיומנות

מתלבטים מה הדבר הבא שאתם צריכים לעשות עם החיים שלכם? קודם תבינו מה יש לכם.

לא מזמן נתקלתי בתרגיל מעולה שעוזר להבין "מה המיומנויות שלי". התרגיל יעזור לכם למפות את הדברים שאתם טובים בהם, להבין את הערך שלהם בחוץ וכך תוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר בנוגע לאילו מיומנויות כדאי לכם לפתח בחצי שנה-שנה הקרובה ובאילו פחות.

להבין מה המיומנויות שלכם הוא שלב ראשון בהבנת ההון התעסוקתי הנוכחי שלכם. "הון תעסוקתי" משקף את היכולת שלכם לבוא בדרישות למעסיק (הנוכחי או הפוטנציאלי), והוא מורכב ממיומנויות, ניסיון קודם, רשת הקשרים שלכם והתארים שצברתם (כשאיכות המוסד גם משחקת פה תפקיד). במקום לשאול "מה אני אוהב?", מעתה שאלו "איך אשפר את ההון התעסוקתי שלי?"

ניתוח מיומנויות בהון התעסוקתי

התרגיל מחולק לארבעה שלבים: רשימת מצאי (אילו מיומנויות יש לי), הערכת שווי (כמה כל אחד שווה בחוץ), מדידה (כמה אני טוב בכל אחד מהמיומנויות) וקבלת החלטות (איפה להשקיע את הזמן והמשאבים שלי עכשיו).

צעד 1: רשימת מצאי

זו הולכת להיות רשימה שבה אתם תכתבו את המיומנויות שלכם (או, "דברים שאתם טובים בהם"). זו בדרך כלל שאלה קשה כי לא ברור לנו איך לכמת את השווי שלהם, ולפעמים גם נדמה לנו שהמיומנויות שלנו די נפוצות ולא מרשימות במיוחד. לצורך התרגיל, מיומנות היא משהו שאתם יודעים/מסוגלים לעשות ובן אדם מהיר תפיסה לא יוכל ללמוד ביום מאומץ אחד.

לדוגמא, לי יש ניסיון בללמד. אם אני מפרק את זה קצת אז לבנות מערך שיעור שכולל דיון, גוף ידע, והפעלה אקטיבית של התלמידים לפי דרגות שונות של הבנה זה משהו שאי אפשר ללמוד ביום אחד. אולי גם הנחיית דיון בקבוצה תיחשב מיומנות בהגדרה הזאת. לעומת זאת, לבנות מצגת סבירה בפאוורפוינט זה משהו שאפשר ללמוד בכמה שעות, ולכן לא אחשיב אותו כמיומנות.

שפת תכנות? מיומנות. עיצוב בcanva? ככה ככה. בניית ממשק בSalesforce? מיומנות. ניהול משא ומתן? מיומנות. ניהול כנס בזום? לא ממש. וכן הלאה. שימו לב שלא חייבות להופיע פה מיומנויות טכניות בלבד, אבל כן צריכות להופיע מיומנויות שאפשר לנמק אותן. לדוגמא, כתבו "קבלת החלטות" אם אתם באמת מכירים כלים ומתודות שונות שעוזרות לקבל החלטות, או שאתם יודעים להדגים בדיוק באילו סיטואציות זו מיומנות שבאה לידי ביטוי.

בשורה התחתונה, אמורה לצאת לכם רשימה של הדברים שבנאדם רגיל לא יצליח ללמוד ביום אחד גם אם הוא יתאמץ. כמה פריטים? לי יצאו 15, אבל בפועל נראה לי שרק 8-9 באמת רלבנטיים ואפשר להמשיך לעבוד איתם.

צעד 2: הערכת שווי

זה השלב שאתם מסתכלים על המיומנויות שלכם ושואלים: כמה כל מיומנות כזו יכולה להיות שווה בשוק? שימו לב, אנחנו עדיין לא שואלים כמה אתם טובים במיומנויות האלו, אנחנו רק שואלים כמה המיומנות הזו היא משהו שאנשים מחשיבים כבעלת ערך.
שימו לב, זה צעד סובייקטיבי, ואין טעם לנסות לשים עליו מספר מדויק. הוא נועד לתת לכם כיוון כללי לאיפה כדאי לשים את המשאבים שלכם מבחינת פיתוח מיומנויות, ולכן אפשר לחלק אותו לגבוה, בינוני ונמוך.

על כל אחת מהמיומנויות האלו תצטרכו לחשוב: מה היה קורה אם הייתם טובים בה בצורה יוצאת דופן? אם התוצאה היחידה היא שכמה לקוחות יהיו קצת יותר שמחים, כנראה שהערך של המיומנות הזו יהיה נמוך. מצד שני, אם התוצאה היא שיהיו הרבה לקוחות או מעסיקים שתוכלו להגיד להם "זה מה שאני רוצה לעבוד עליו, ואני מבקש הרבה כסף" והם יסכימו, כנראה שהערך גבוה.

בינוני יהיה כמובן איפשהו בין שתי הקצוות: אם תהיו מאוד טובים במיומנות הזו היא תקנה לכם עצמאות, הערכה ושכר סביר, אבל המעביד שלכם כנראה לא יצא מגדרו כדי להשאיר אתכם רק בגללה.

כדי להעריך את השווי של המיומנות בצורה רצינית תצטרכו לעשות קצת מחקר: לשאול מומחים בתחומים הרלבנטיים, להכיר את התעשייה מקרוב ו/או לעבור על הצעות עבודה ולראות אילו דברים קופצים שוב ושוב. לדוגמא, אצלי יש ברשימה "הנחייה השתתפותית", שזה משהו שעשיתי בו קורס, קראתי עליו ויישמתי אותו כמה פעמים, אבל אני לא בטוח מה הערך שלו. אז אני אפנה למורות שלי (שהן באמת מובילות בתחום) ואבדוק איתן. על כל פנים, מאוד עזר לי לעשות את התרגיל עם חבר שעבד בהרבה עבודות ועובד היום בחברת הייטק, כי הוא ידע טוב ממני את הערך של חלק מהדברים ברשימה שלי (לבד הייתי כנראה נתקע).

צעד 3: מדידה

בשלב הזה, כשיש לכם הבנה של מה המיומנויות שלכם והערכה גסה של שווי השוק שלהן, אתם צריכים להבין כמה אתם באמת טובים בדבר הזה. קצת קשה לכמת, אבל זה לא חייב להיות מדויק, זה רק נותן לנו נקודת התחלה משוערת לגבי כל מיומנות.

מדרגים כל מיומנות על סולם של 1 עד 10. 1 משמעו שאתם חובבנים; אתם כבר מעבר ל"קראתי על זה משהו" אבל אתם יודעים לדבר עליו קצת, לא הרבה מעבר. 10 אומר שאתם מומחים עולמיים לדבר הזה. נקודת האמצע שלנו (5) תהיה שאתם נחשבים מומחים; צופה אובייקטיבי שיסתכל עליכם מבחוץ יגיד שאתם בהחלט יודעים מה אתם עושים.

בואו ניקח לדוגמא כתיבת סיפורת. רמה 1 תהיה שלקחתם קורס מקוון בנושא, אולי שלחתם סיפור לתחרות קטנה, אתם מסוגלים לכתוב סיפור בפורמט פחות או יותר מקובל בשפה תקינה. רמה 5 אומרת שהוצאתם ספר לאור, אולי לא בהוצאה גדולה ומוכרת, אבל מי שיקרא את הכתיבה שלכם ירגיש שהוא קורא רומן לגיטימי לגמרי. רמה 10 תהיה כותבים מפורסמים שהוציאו לאור בהוצאה גדולה ומוכרת.

לי אישית המיומנות הגבוהה ביותר הייתה 4, וגם שם הייתי נדיב. אל תתבאסו, סביר מאוד שרוב הציונים שלכם יהיו 2-3, וזה גם הגיוני – רובכם בתחילת חייכם המקצועיים. התמונה שיוצאת לא אמורה ללטף לכם את האגו, היא אמורה לעזור לכם לקבל החלטות מושכלות.

צעד 4: קבלת החלטות

מעבר ללעזור לכם למקם את היכולות שלכם בעולם העבודה, הרעיון מאחורי ניתוח המיומנויות הנוכחיות הוא לעזור לכם להחליט אילו מיומנויות יגדילו את ההון התעסוקתי שלכם; את כוח המיקוח על סביבת עבודה והתוכן שלה. ההחלטה באילו מיומנויות כדאי לכם להשקיע לא מסתכמת רק בלקחת קורס מקוון כלשהו. היא יכולה להוות בסיס להחלטה אילו פרויקטים לקחת על עצמכם בעבודה הנוכחית שלכם, או אפילו באילו משרות כדאי להתחיל (אם אתם בסוף התואר ואין לכם שמץ של מושג מה מו מי).

אז עכשיו תשאלו את עצמכם, בהינתן שיש לכם כמות אנרגיה מוגבלת, באילו מיומנויות כדאי לכם להשקיע בשנה הקרובה? בחצי שנה הקרובה? ברור לי שזה לא כל כך פשוט, כי יש הרבה שטח אפור: מה לעשות אם יש לי שתי מיומנויות בעלות אותו ערך, שבאחת אני 5 ובשניה אני 2? מה הפער שאני צריך להשלים כדי לעבור מ-4 ל-5? מה קורה אם אני מגלה שאין לי מיומנויות בעלות ערך גבוה בכלל, אבל הרבה מיומנויות בעלות ערך נמוך-בינוני?

בתמונה: מה יצא לי בפעם האחרונה שעשיתי את התרגיל. ירוק, צהוב ואדום מקבילים לערך של המיומנות.

מה אפשר לעשות עם זה?

כשישבנו לעשות את התרגיל, ראינו לפי הרשימה שלי שיש לי פוטנציאל להתמקצע בלמידה מקוונת. זה לא תחום שכל כך מעניין אותי, אבל זו הזדמנות לפתח כמה מיומנויות במקביל ולבדוק אם משהו בתחום (הדי מבוקש הזה, מסתבר) אולי כן מדבר אליי. בהינתן הזמן הפנוי המועט שיש לי ספציפית כרגע בחיים, אני חושב אולי לעשות פרויקט בהמשך שבו אפתח מיני קורס מקוון קטן שיחייב אותי להשתמש בכלים חדשים מעולם ההוראה המקוונת. קורסים על מה? על מיומנות אחרת שנראית לי חשובה ואשמח להמשיך לפתח אותה: ניהול פרויקטים. במקרה הכי גרוע למדתי משהו חדש ובעל ערך.

לחילופין, אם אצטרך להחליף עבודה, אני יכול לראות את עצמי חוזר לרשימה ומתייעץ איתה: באילו תפקידים או ארגונים אוכל לפתח את המיומנויות בעלות הערך הגבוה ביותר שיש לי?

זה תרגיל שאפשר לחזור עליו כשעומדים בפני החלטות קשות, או אחת לחצי שנה/שנה, כדי לוודא שאתם נמצאים בכיוון הכללי הנכון עבורכם.

לסיכום, אם אתם מתלבטים כרגע איזו עבודה לחפש בסוף התואר הקרב ובא, אם אתם שוקלים להחליף עבודה או אפילו פשוט מתלבטים איך לפתח את עצמכם עוד קצת בעזרת פרויקט מעניין בעבודה הנוכחית, שווה לבדוק רגע את תיק המניות המקצועי שלכם. מה יש לכם ביד? מה זה שווה? על איזו מיומנות כדאי לי לעבוד בזמן הקרוב?

שימו לב. מיומנויות הן רק מרכיב אחד בהון תעסוקתי, ולא תמיד הוא יהיה הכי חשוב. לפעמים מערכת הקשרים שלכם תספק לכם יותר כוח בהקשרים מסוימים, לפעמים זה עצם העובדה שיש לכם ניסיון קודם במשהו כמעין הוכחת מסוגלות לפרויקטים מסוג מסוים. לכן כשאתם חושבים על הון תעסוקתי, תחשבו עליו ועל הרלבנטיות שלו בתוך ההקשר הייחודי שאתם נמצאים בו כרגע. יחד עם זאת, מיומנויות הן משהו שאנחנו מפתחים לאורך כל חיינו המקצועיים, ולכן יש חשיבות לחשוב פעם בכמה זמן על הערך של המיומנויות שלכם ועל המיומנויות הבאות שכדאי לכם להמשיך לפתח ולהשקיע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *