איך תהיו עובדים חיוניים?

את המצב הנוכחי כולכם מכירים ואין צורך להכביר במילים על חוסר הוודאות התעסוקתי והכלכלי בתקופה הקרובה. הפוסט הזה הוא על שני דברים: דבר ראשון, איך להראות למקום העבודה שלנו שאנחנו עובדים חיוניים. ודבר שני – להכיר בזה שיכול להיות שיוציאו אותנו לחל"ת, לא משנה עד כמה אנחנו עובדים טובים. שני הדברים לכאורה סותרים, אבל אני אכתוב את זה באופן האהוב כרגע על העיתונאים: תייעלו את העבודה שלכם כאילו זה מה שימנע את האבטלה שלכם, ותתייחסו לחל"ת שלכם כאילו הוא לא קשור לאיכות העבודה שלכם.

 

מעבר למחשבות שלי על העניין, דיברתי עם כמה חברות וחברים בתפקידי ניהול כדי להכין את הפוסט הזה, והיו להם כמה תובנות חשובות בעיניי.
נתחיל בדיסקליימר: צריך להבין שמנקודת המבט של המעסיק – גם לו קשה לקבל החלטה של הוצאת עובדים לחל"ת. יחד עם זה, לפעמים גם לכם עדיף כעובדים לצאת לחל"ת שמאפשר לכם לקבל דמי אבטלה. למשל, אם האלטרנטיבה היא להוריד את אחוזי המשרה שלכם ברמה כזאת שאתם משתכרים הרבה פחות מבדרך כלל וגם פחות ממה שהייתם יכולים לקבל באבטלה עכשיו. ככה שיכול להיות שאם יחליטו להוציא אתכם ממעגל העבודה כרגע, זה נעשה גם משיקולים שהם לטובתכם.

בנוסף, היה חשוב למי שדיברתי איתם שיהיה ברור לעובדים שלהם שמדובר כאן בשותפות: אין כאן אנחנו מול הם, וגם אם מישהו כרגע לא יכול לסייע לארגון כי סט הכלים והכישורים שלו לא יכול לבוא לידי ביטוי במציאות הנוכחית, אין כאן בכדי להעיד על החיוניות שלכם לארגון או על יכולות אישיות, או תחזית לעתיד ביחס לפוטנציאל לחזור לעבודה.

האבינג סייד דאט, יש כמה דברים חשובים שכן יכולים לעזור לכם להתבלט לטובה במצב המשברי שאנחנו נמצאים בו. אולי זה יכול לעזור למעסיק שלכם להבין שאם צריך לשחרר חלק מהעובדים הביתה, וחלק לא – אז כדאי לחכות לפני שאומרים ביי דווקא לכם.

  1. זה נכון בכל תקופה, ובמיוחד עכשיו: תהיו אקטיביים. אל תחכו שיגידו לכם מה צריך לעשות, איך להשתמש בזום או מה המשימה הבאה שלכם. תניעו את עצמכם לפעולה ואם אפשר, תייצרו פעולות גם עבור אחרים. אין מה להשוות בין צוות שגם עכשיו צריך להפעיל אותו ולהניע אותו לפעולה, לעומת צוות עצמאי, יוזם ומגויס, שחושב על רעיונות חדשים כל הזמן.
  2. תשתלטו על דרכי העבודה החדשות מהר. תהיו אתם אלו שפונים אליהם כדי להבין איך להפעיל משהו, תבדקו מראש איזה תקלות עשויות לקרות כתוצאה מדרך העבודה החדשה ואיך אפשר להימנע מהן.
  3.  תתנו את התחושה שאתם חלק מתוך הארגון וחושבים על טובתו, לא רק על עצמכם. תחשבו על ההזדמנויות והדרך שבה הארגון שלכם יכול לפעול, ותגידו למי שמנהל אתכם מה אתם חושבים שיכול לעזור לארגון לצמוח כרגע. תראו שאכפת לכם. זה לא אתם מול המעסיקים, אלא כולכם באותה סירה.
  4. תפגינו נוכחות והספקים, ככה שיוכלו להיות בטוחים שאתם לא מנצלים את הזמן לנטפליקס. תשלחו לבוסים שלכם עדכון מיוזמתכם של מה עשיתם היום, על מה אתם מתלבטים, איפה אתם צריכים את העזרה שלהם, ותתנו להם את התחושה שאתם בשליטה ושאתם עדיין עובדים.
  5. תעזרו. תגדילו ראש. תתנדבו להיות אלו שיכולים לעשות משהו כששואלים מי יכול לעזור. גם אם אתם מתעסקים בדרך כלל בתחום אחר לגמרי ביומיום שלכם, תנסו להצטרף לתחומים שכן פעילים כרגע ותנסו ללמוד עליהם קצת מעבר למה שאומרים לכם לעשות. אם אתם מגוייסים עכשיו למערך המדיה, תנסו להבין את התחום החדש שגוייסתם אליו. כששואלים אם מישהו יכול לעשות משהו – להגיד כן, גם אם אתם מרגישים שזה לא משהו שברגיל הייתם רוצים לעשות. תפגינו זמינות וגמישות בזמנים. זה לא הזמן להציב גבולות ולא להסכים להצטרף למאמץ.
  6. תהיו הפתרון, לא הבעיה. תנסו לזהות צרכים שיש כרגע לארגון גם מבלי שהם נאמרים, להציף אותם ולהציע את עצמכם כפתרון. המעסיק שלכם טרוד במיליון דברים ולא יכול לחשוב על הכל. לכן נקודת המבט שלכם על הארגון לא פחות מחשובה.
  7. תמשיכו להתפתח ולעזור לצוות שלכם להתפתח. תשלחו דברים רלוונטיים למקום העבודה שלכם כמו כלים שיכולים לשפר את העבודה מרחוק, מידע שנתקלתם בו, הכשרות שקשורות לתחום שלכם שעכשיו הפכו פתאום להיות זמינות. אפשר לחשוב על מייל עם מידע שקשור לארגון שלכם שאתם יכולים לשלוח לצוות, עם משהו כמו "זאת ההזדמנות שלנו להתמקצע בתחומים שלנו, אספתי בשבילנו ככה וככה, אשמח אם יהיה מישהו שירצה ללמוד יחד איתי את הדברים האלה ולדבר עליהם".
  8. תהיו חיוביים. שיהיה נעים לפנות אליכם, להתייעץ איתכם, תתנו את התחושה שזה חשוב לכם ושאתם לוקחים את האתגרים ברוח טובה.
ושוב, אחרי שכל זה נאמר, צריך לזכור שבסוף – יש דברים שבכלל לא תלויים בנו, אבל בכל אופן, בטוח ששווה להתאמץ ולנסות. ככה או ככה ניסיון מקצועי זה לא משהו שהולך לאיבוד, ותפקוד טוב בזמן משבר זה משהו שטוב לתרגל אותו, וטוב שגם יידעו שאתם מסוגלים .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *